torstai 6. maaliskuuta 2014

Virkattu rätti ja ohje siksak virkkaukseen

Moikka :). Opettelin siksak -virkkauksen ja virkkasin riskirätin. Aluksi epäilin, onko bamburätit niin älyttömän hyviä kuin väitetään, mutta tottahan se on. Bambukuituinen rätti ei ala haista, se on imukykyinen ja antibakteerinen, sen voi myös pestä koneessa aina uudestaan ja uudestaan.
 Sekosin täysin noihin bambulankoihin ja yhden rätin virkattuani rättivouhotus vaan jatkui ja virkkasin pari rättiä lisää. 

Tässä ohje siksak -virkkaukseen:

Virkkaa 41 ketjusilmukkaa + 3 ketjusilmukkaa kääntymiseen. Tee 4. ketjusilmukkaan pylväs.

Virkkaa yhteensä 5 pylvästä.

Virkkaa 3 pylvästä yhteen.

Virkkaa taas 5 pylvästä.

Virkkaa samaan silmukkaan pylväs+ketjusilmukka+pylväs.

Jatka kerros loppuun. Toinen kerros virkataan samalla tavalla. Ole tarkkana että lisäykset ja kavennukset tulevat samaan kohtaan! 

13 kommenttia:

  1. Kiitos tästä ohjeesta! Virkkasin samalla mallilla pari babmu-liinaa, ja laitoin linkin blogiisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hienoa, täytyypä käydä vilkaisemassa blogiasi! :-)

      Poista
  2. Apua tämä niin ihana näyttävä tiskirätti!! ♥♥ pitää kokeilla tämän tekoa kiitos ohjeesta:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Nuo ovat kyllä osoittautuneet käytössä hyviksi :)

      Poista
  3. Ainakaan minulla ei ohje toiminut. Aloitin neljö kertaa alusta, toisen kerroksen kuvio laahaa silmukan jäljessä, joten ei voi onnistua. Kivan näköinen tosin. Pitänee etsiä toinen ohje.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no voi harmi :/ tarkistin ohjeen ja en ollut muistanut kirjoittaa että jokaisen kerroksen lopussa virkataan 2 pylvästä viimeiseen silmukkaan, muista myös kääntyessä 3 ketjusilmukkaa. piirroskuvassa kerrosten silmukkamäärät ovat kuitenkin oikein ja kuvaa kannattaa käyttää apuna virkatessa, korjasin myös kirjoitetun ohjeen. toivottavasti tämä selvensi asiaa! :)

      Poista
  4. Olen etsinyt helppoa ohjetta chevron-virkkaukseen ja nyt se löytyi. Kiitos! Onnistui heti ensiyrittämällä. Virkkaan mummulta peritystä puuvillalangasta, toivottavasti kestää 60 asteen pesun. Teen itselle ja lahjaksi ystävälle. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä juttu, tämä on kyllä kiva ja nopea virkkausmalli :) käsityölahjat ovat niitä arvokkaimpia <3

      Poista
  5. Kiitos ohjeesta, tämä menee ehdottomasti kokeiluun! Etsin simppeliä keittiörätin ohjetta, joka sopii lahjaksi miehen keittiöön. Jotenkin sellaiset pitsiset liinat ei innostanut. Tästä saa kivan graafisen vaikka mustalla ja valkoisella :)
    Mikä lanka ja koukkukoko sulla on muuten tässä? Onko tämä jotain vähän paksumpaa bambulankaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lanka on Novitan Bambu ja koukku oli kokoa 3 :) tämä ohje on kyllä just hyvä vaihtoehto pitsisille räteille :)

      Poista
    2. Kiitos! Multa löytyy Blend Bamboota, teen varmaan siitä :)

      Poista
    3. Jes, tulee varmasti hyvä :)

      Poista
  6. Kiitos hyvästä ja selkeästä siksak-virkkausen ohjeesta! Tein sen avulla suojapussin tabletille: https://valkoisensavyja.wordpress.com/2015/08/16/virkattu-suojapussi-tabletille/