maanantai 30. kesäkuuta 2014

Virkatut vauvan tossut + pipo & ohje pipoon!

virkkaus vauva

Tein Novitan Wool -langasta tossut ja pipon. Molemmat tein omasta päästäni, tosin malliltaan nämä ovat ihan tavallisia paitsi tuo tossujen yläreuna ja pipon reunus. Tossuihin en ole vielä tehnyt ohjetta mutta pipon ohjeen laitan nyt tänne ylös. :) 

virkatut vauvan töppöset

virkattu hattu vauvalle

Virkattu vauvan pipo

Lanka: Novita Wool
Koukku: 3 mm

Pipo virkataan pylväillä.
kjs = ketjusilmukka
ks = kiinteäsilmukka
p = pylväs

 Virkkaa aluksi 6 kjs ja sulje renkaaksi ps:lla.
1. krs: virkkaa ympyrään 3kjs (ensimmäinen pylväs) ja sitten vielä 11 p.
2. krs: virkkaa *2 p jokaiseen p:een*. Toista *–* vielä 11 kertaa = 24 p.
3. krs: virkkaa *1 p, 2 p samaan p:een.* Toista *–* vielä 11 kertaa = 36 p.
4. krs: virkkaa *2 p, 2 p samaan p:een.* Toista *–* vielä 11 kertaa = 48 p.
5. krs: virkkaa *3 p, 2 p samaan p:een.* Toista *–* vielä 11 kertaa = 60 s.
6. krs: virkkaa *4 p, 2 p samaan p:een.* Toista *–* vielä 11 kertaa = 72 s.
Virkkaa sitten vielä 7 krs pylväitä ilman lisäyksiä. 
Viimeinen kerros virkataan näin: *5p samaan silmukkaan, jätä 1 s väliis, 1 ks, jätä 1 s väliis* toista *-* kierros loppuun asti.

Pipon ympärysmitta on noin 40 cm. Tekemällä enemmän lisäyksiä piposta saa isomman. Myös koukun ja langan koko vaikuttavat lopputulokseen.

6 kommenttia:

  1. Kiitos kivasta ohjeesta! Tein kaksi pipoa Novitan Bambusta ja molempiin tuli tuo viimeinen kierros eri värillä (ts toisen pipon päävärillä).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, tuli varmasti somat pipot :) bambu on muutenkin niin miellyttävä materiaali ja hyvä virkkauslanka!

      Poista
  2. Saisko noihin tossuihin ohjetta? Yritin eilen tehdä tossuja kaverin lapselle ja neljän tunnin jälkeen purin koko "työn" (epämääräisen näköinen tekele) ja tein tumput..
    Mutta haluaisin kyllä yrittää niitä tossuja uudestaan, jos olis hyvät ja simppelit ohjeet :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka, joo noiden tossujen ohje odottaa edelleen ylöskirjoittamista :/ mutta ettet joutuisi odottamaan niin tässä linkissä on oikein hyvä perustossujen ohje http://uudenelamanarvoitus.blogspot.fi/2014/08/virkatut-tossut-vauvalle.html?m=1
      tossujen yläreunaan voi virkata pipon ohjeella tuon reunuksen :) ei ole vaikeaa, kysy jos tulee ongelmia. Alku on aina vaikeaa mutta uskon että onnistut! :)

      Poista
  3. Hei!
    Kiitoksia ensinnäkin myssyn ohjeesta. Jopa aloittelija sai tehtyä :) Toiseksi kysyisin neuvoa: Eli osaatko sanoa, paljonko lisäyksiä pitäisi tehdä ja mihin kohtaan, jotta ympärysmittaa saisi lisää 5-6 cm?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm pitäisi melkein itse kokeilla langan ja koukun kanssa mutta uskoisin että näin tekemällä onnistut:
      virkkaa aluksi ohjeen mukaan kerrokset 1-6, tee sitten
      7. kerros *5P, 2 samaan P:een* toista *-* 11 kertaa (84s)
      ja 8. kerros *6P, 2 samaan P:een* toista *-* 11 kertaa (96s)
      Jatka sitten ilman lisäyksiä, kunnes pipo on tarpeeksi korkea.

      Eli lisäät vain 6. kerroksen jälkeen seuraavilla kerroksilla silmukoita kuten alussa eli virkkaat vain kerros kerrokselta enemmän pylväitä lisäysten väliin (eli 9. kerros olisi *7p, 2p samaan P:een* toista *-* kerros loppuun) tällä tavoin lisäykset tulevat tasaisesti, eikä pipo kupruile :) ja näin saat tehtyä piposta niin ison kuin tahdot! :)

      Hienoa että ohjeesta on ollut apua ja sait myssyn tehtyä, toivottavasti tästäkin on apua ja saat toisenkin valmiiksi! :)