sunnuntai 28. elokuuta 2016

Lili -torkkupeitto + ohje

Hei vain. :) Miten olette ottaneet syksyn vastaan? Ilmat viileni aika yllättäen mutta miulle syksy on onneksi mieleistä aikaa. Syksyn kunniaksi kirjoitan teille nyt ohjeen ihanaan Lili torkkupeittoon!

Suunnitellessani peittoa minulla oli kolme kriteeriä: helppo, edullinen ja nopea. Eli juuri sopiva projekti hämärtyvään syksyyn. Aloitin peiton neulomisen elokuun alussa (pääset edelliseen postaukseen klikkaamalla tästä) ja se valmistui tänään, eli karkeasti sanottuna tähän meni kuukausi, -rennosti iltaisin tv:tä katsellessa.  10 mm puikolla työ kävi käden käänteessä!
Helpoksi peiton tekee yksinkertainen ohje, koko peitto on neulottu ainaoikealla lukuun ottamatta molemmissa reunoissa olevaa palmikkoa, joka on myös ihan yksinkertainen perus palmikko. Peiton langat ovat Novitan Isoveli (valkoinen) ja Novitan Kajo (kirjava). Peitto tuli kuin tulikin edulliseksi sillä ostin langat Anttilan alennusmyynnistä. Näissä langoissa on paljon eri värivaihtoehtoja, joten jokaiselle varmasti löytyy ne lempparit. Pääset katsomaan lankoja Novitan sivulle klikkaamalla tästä.
Erityisesti tuo Kajo on ihanan pehmeää ja kevyttä lankaa, harmi että sitä ei ole yksivärisenä! 

Lili -torkkupeitto

Tarvikkeet:

10 mm pyöröpuikot
4 kerää Novita Isoveli -lankaa
3 kerää Novita Kajo -lankaa

Ohje:

Työ aloitetaan Isoveli langalla, jota neulotaan kerän loppuun saakka. Tämän jälkeen työhön vaihdetaan Joki lanka ja kerä neulotaan taas loppuun. Valmiiseen työhön tulee yhteensä 5 raitaa: 3 raitaa Isoveli langalla ja 2 Joki langalla.

Luo Isoveli langalla 100 silmukkaa 10 mm paksuisille pyöröpuikoille.
1. krs: Neulo koko kerros ainaoikeaa (tämä on työn oikea puoli)
2. krs: Käännä työ (työn nurja puoli). Neulo 10 s oikein, sitten 8 s nurin, neulo 64 s oikein, 8 s nurin, 10 s oikein. Nurjalla neulottuihin kohtiin tulee palmikot työn oikealla puolelle.

Toista kerroksia 1 ja 2 kunnes työn korkeus on 6 cm. Aloita sitten seuraavalla oikean puolen kerroksella palmikko: Neulo 10 s oikein, siirrä seuraavat 4 silmukkaa apupuikolle työn taakse ja neulo seuraavat 4 silmukkaa oikein. Ota apupuikolla odottavat 4 silmukkaa ja neulo ne oikein. Jatka neulomista neulomalla 64 s oikein, tee sitten taas palmikko ja jatka kerros loppuun neulomalla oikeaa.

Jatka kerroksia 1 ja 2 ja tee joka 8 kerroksen välein palmikko kuten edellä. Kun kerä loppuu vaihda Kajo lankaan (aina työn oikealla puolella). Kun olet neulonut yhteensä 3 raitaa Isoveli langalla ja 2 raitaa Joki langalla on aika päätellä työ. Viimeistele työ lisäämällä molempiin päivin hauskat hapsut. Tein itse hapsuista noin 15 cm pitkät ja käytin hapsuihin molempia lankoja sekaisin. 
Aika helppoa. :) Jos kysyttävää niin kysy rohkeasti, autan mielelläni! 

10 kommenttia:

  1. Kaunis peitto! Onko tuo raidallinen lanka kuitenkin Novitan uutta Kajo-lankaa? Joki-langasta en noin kaunista raidoitusta löytänyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua!! Niinpä onkin, ihanaa kiitos kun huomautti asiasta niin saan nimen korjattua!

      Poista
  2. Selailin tuossa viikolla Novitan sivuja ja nykyään tuota Joki-lankaa on myös yksivärisenä. Ihana peitto ja kisu :)

    https://www.novitaknits.com/fi/fi/langat/haku?search_api_views_fulltext=joki

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiia-Maria! Ihania nuo sävyt, pitää kehitellä noistakin jotain...:) Ja tosiaan kuten tuossa aikaisemmassa kommentissa tuli ilmi, sotkin lankojen nimet ja Joki sekoittui Kajoon...! Olen tekemässä pipoa Novitan Joki langasta, joten meni näköjään ajatukset sekaisin

      Poista
  3. Ihana peitto! Kutsuu oikein käpertymään sohvalle syysiltoina :)
    www.vaharaumalaine.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Emmi! Hauskaa kun kävit kommentoimassa, oon ihaillut siun neuleita! <3

      Poista
  4. Herttainen peitto! :) Sopii kyllä hyvin syysiltoihin. Ja ihanat kuvat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mie otin jo testinokoset, hyvin nukutti! :D

      Poista
  5. Aivan ihana peitto! :) Minkä kokoinen peittosi suurinpiirtein on, en ainakaan teksistä hoksannut sellaista? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ja erittäin hyvä kysymys! :) peitto on noin 1,20m x 1,40m. Tosin venyy ja paukkuu suuntaan jos toiseen löysästi neulottujen silmukoiden vuoksi!