sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Lempineule + ohje!

Arvaattekos kuinka kauan tämän neulepaidan tekemiseen meni aikaa? Tasan viikko. Ja oikeasti, tämä oli helpompi tehdä kuin vaikkapa villasukat. Neule on nimittäin tehty isoilla puikoilla, joten silmukoita oli vähänlaisesti. Mitään ihmeellistä tämän paidan tekoon ei sisältynyt, joten myös aloittelija voi ottaa neuleen projektikseen. Rohkeasti vain! :)

Tämän kaltaisiin neuleisiin löytyy ohjeita netistä, kirjoitin kuitenkin ohjeen tähän omaan versiooni. Neule on tehty jämälangoista: aikaisemmin tekemästäni Lili torkkupeitosta jäi Novitan Kajo lankaa (raidallinen osuus), kaapista pengoin vaaleanharmaata Novitan 7 veljestä lankaa, johon yhdistin merinovillaista ihan ohuen ohutta valkoista lankaa. Erilaisista langoista tuli tietysti hieman erilaista neulepintaa mutta olen silti tyytyväinen lopputulokseen, eiväthän langat (enää) maksaneet mitään ja sain vanhat langat käytettyä! Koitan nyt kirjoittaa ohjetta tähän ylös, kysykää jos jokin askarruttaa. Mie olen 158 cm pitkä ja käytän vaatteissa kokoa XS, joten otathan mitat huomioon kun suunnittelet omaa neulettasi! Neuletiheys minun neuleessani on 9s x 11s = 10 x 10 cm.

Ohje: 

Tarvikkeet: 

-10 mm pyöröpuikot (väh. 80cm)
-Puikoille 5 sopivaa lankaa, esimerkiksi Novita Kajo, 
jos käytät muita lankoja, sovita neuletiheys mittoihin sopivaksi

Työ neulotaan alhaalta ylöspäin yhtenä pötkönä.
Luo 80s pyöröpuikoille. Neulo 2o 2n yhden kerroksen ajan. Neulo sitten sileää neuletta kainaloihin asti. Jaa työ kahteen ostaan, 40s työn etuosaan ja 40s takaosaan. Jos käytät kahta eriväristä lankaa, vaihda tässä vaiheessa toinen väri. 

 Jätä takaosan silmukat odottamaan ja neulo etuosan silmukoilla 14 kerrosta, päättele sitten keskimmäiset 18 s pääntieksi. Neulo sitten reunoihin jääneet 11+11s olkapäiksi. Ensiksi toinen reuna: Neulo 4 kerrosta ja kavenna aina pääntien puoleisessa reunassa 1s = 7s. Päättele silmukat löyhästi. Tee toinen reuna samalla tavalla.  

Sitten takakappale: Neulo 16 kerrosta, päättele sitten keskimmäiset 18s. Neulo reunasilmukat kuten etukappaleessa. 

Ompele neulalla ja langalla etu- ja takakappaleet yhteen olkapäistä. Poimi sitten pääntiet silmukat puikoille ja neulo 2o 2n neuletta 4 kerrosta. Päättele silmukat löyhästi.

Hihat: Luo 30 s ja neulo tasona, kavenna joka neljäs kerros mollemmissa päissä 1s. Toista kavennuksia 5 kertaa. Kun hihat alkavat olla sopivan mittaiset, neulo resoriksi 2o 2n neuletta 4 kerrosta. 

Ompele hihojen sivusaumat ja kiinnitä hihat olkapäihin. Valmista tuli!

Kysymykset ja kommentit ovat tervetulleita, itse ei aina välttämättä huomaa, 
jos jokin kohta jäi epäselväksi. :)

Seuraavaksi otankin puikoille (taas ne ihanat 10mm!) Eskimo lankaa. En vielä tiedä teenkö takin vai paidan mutta jotakin muhkeanmukavaa siitä tulee. :) 

12 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Kiitos:) tuo Kajo on kyllä kauniin väristä

      Poista
  2. Ihana ja mitkä värit! Pitäisköhän kaivella varastoja...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaivele ihmeessä, ehkä teet löytöjä :)

      Poista
  3. http://lumienkelit.blogspot.fi/2016/09/blogger-recognition-award.html

    En tiedä oletko jo saanut tuollaisen haasteen/palkinnon, mutta halusin antaa sen siulle :)

    VastaaPoista
  4. Ihana neule! :) Voisin itsekkin tehdä jotain tuosta langasta... On vaan niin paljon juttuja työn alla nyt ://

    VastaaPoista
  5. Ihana neule! :) Voisin itsekkin tehdä jotain tuosta langasta... On vaan niin paljon juttuja työn alla nyt ://

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miulla työt jumii, piti purkaa paljon ja into menikin siihen :/ tylsää mutta jospa se siitä :)

      Poista
  6. Tosi kiva ja käytännöllinen neule, just tällasta oon suunnitellu ! Nyt ihan innostuin ni pitääpä pistää heti aluille... Oon saanu tosi paljon ideoita täältä sun blogista, ihan huippujuttuja ! Ihanaa alkanutta syksyä sulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Julia, ihana kommentti! <3 miulla kans oikein sormet syyhyää ja pitäs koko ajan päästä tekemään uutta ja hankkia uusia lankoja :D