keskiviikko 26. lokakuuta 2016

MIELETTÖMÄSTI LANKOJA - kuinka ja mistä niitä saa edullisesti

Jep, melkoinen määrä lankaa. Voitte varmaan kuvitella miltä näyttää kun neuloja saa paketin, jonka sisältä paljastuu kaikki nämä: Iloa, hihkumista, ihastelua, ihan kreisiä! Mietin pari päivää uskallanko esitellä teille näitä Ice Yarnsin lankoja, koska niitä on niin paljon. En ole eläessäni omistanut näin montaa lankakerää, saati ostanut tälläistä määrää yhdellä erää.

 Lankojen hommaustyylini on  arka ja varovainen, ostan harkiten pari kerää kerrallaan vaikka tekisin suurtakin neuletta, harvoin tulee ostettua koko työn langat kerralla, vaikka se olisikin järkevintä. Ostaessani haluan myös tunnustella ja hipelöidä lankaa ja kokeilla voisiko sitä yhdistää johonkin toiseen. Yritän aina päästä ohjeen minimimäärällä ja venytän jokaisen sentin lankakerästä. Pyrin myös käyttämään langat aina loppuun tai annan ne eteenpäin, joten tämän hetkinen lankojen runsaus on suorastaan hämmentävää. 

Langat on siis tilattu Turkista Ice Yarnsin nettisivulta www.iceyarns.com. Muutamassa blogissa ja Facebookin neuleryhmässä on kuhistu tästä nettikaupasta, joten otin asian suurennuslasini alle. Sivun langat olivat todella edullisia, esimerkiksi 8 kerää alpakka-villa-akryyli sekoitelankaa maksoi noin 6 euroa. Ja tämä oli siis tilaukseni kalleinta lankaa.

Innostuin niin että tilasin langat muutamaan suunnittelemaani neuleeseen, ja tulihan noita heräteostoksiakin tehtyä. Tilaus sisälsi erityyppisiä ja eri paksuisia keriä villaa, alpakkaa, mohairia jne...Värimaailma pysyi hyvinkin vaaleana, näin jälkeen päin ajateltuna joukkoon olisi toki mahtunut kirkkaampiakin värejä.  En vaan voinut jättää tilausta yhteen tai kahteen eri lankaan ja lopulta keriä tuli yhteensä 48! Ääks..! Ja langat maksoivat kaiken kaikkiaan reilut 40 euroa

Kuulostaa niin hyvältä mutta mikäs tässä sitten on se sudenkuoppa? Sen lisäksi että harmittaa kun langat tulevat ulkomailta? No sudenkuoppaa ei varsinaisesti ole paitsi postikulut! Postikuluihin meni toiset 40 euroa, eli tilaus kustansi yhteensä noin 80 euroa. Mutta siltikin lankojen hinta jää alhaiseksi ja yhden kerän hinnaksi tulee noin 1,80 €. Ei harmita. 

Erittäin hyvän ja ystävällisen asiakaspalvelun lisäksi langat tulivat suoraan kotiovelle todella nopeasti. Tein tilauksen keskiviikkona ja jo saman viikon perjantaina avasin pakettia ja levittelin lankoja pitkin olohuoneen lattiaa. :D

Mitäs mieltä olette tälläisestä lankojen ostosta? Hyvä vai huono asia? Oletko kenties tilannut Ice Yarnsilta tai aijotko tilata? Tiedän että monen sydäntä pistää jo ajatuskin lankojen ostamisesta ulkomailta. Itsekin suosin suomalaista ja äänestän kukkarollani suomalaisia lankoja ja käsityötarvike liikkeitä. Mielestäni kuitenkin välillä voi heittäytyä vähän hulluksi ja hemmotella itseään tälläisillä tilauksilla. Pieni omaisuus on mennyt tähän harrastukseen ja menee varmasti jatkossakin. :) 
.

Puikoilla on tällä hetkellä tumma neuletakki Novitan alpakasta. Täällä satoi eilen ensilumi ja tunnelma on muuttunut syksyisestä melko talviseksi, joten seuraavaksi ajattelin kokeilla pörhäkkää vaaleaa villasekoitelankaa. Yhdistän sen ehkä johonkin lämpöiseen ja teen muhkean talvineuleen. Saa nähdä, palataan asiaan! <3

P.S. Meillä on tällä hetkellä kotona pieni potilas.  
Minau kävi leikattavana ja toipuu nyt nopeaan tahtiin.
Parasta hoitoa on ollut selvästikkin lämpö ja läheisyys. :)

14 kommenttia:

  1. Kyllä sitä tulee lankoja tilattua ulkomailta suht ahkerasti. Yleensä käytän Ebay:tä ja tilaan niitä halpoja, kiinalaisia, superpehmeitä merinomitälievauvalankoja, joita löytyy jokaisessa sateenkaaren värissä. Eettisyydestä ei sitten kannata puhua. Mutta kun on halpaa (1 rulla alle 1€) ja tulee ilman postikuluja parissa viikossa.

    Olen tilannut myös esimerkiksi Mollie Makes/Simply Crochet-lehdistä löydetyistä brittikaupoista lankaa - niissä on yleensä ihan mieletön valikoima kaikkia erikoisempia, myös brittiläisiä lankoja, joiden hinta on kuitenkin yleensä suht edullinen. Postikuluja tietty tulee enemmän, mutta tällä hetkellä suurin summa, mitä postikuluihin olen käyttänyt oli 12€. Ei paha. Samaan syssyyn sai tilattua myös englanninkielisiä käsityökirjoja. LoveCrochet (http://www.lovecrochet.com/) on yksi hyvä, luotettava ja isompi sivusto, jossa on edullista lankaa. Ainakin ennen toimittivat myös EU:n sisällä, en tiedä tuleeko Brexit tulevaisuudessa vaikuttamaan näihin. Woon And The Gang (https://www.woolandthegang.com/) myös kiva. Tilasin myös tosiaan pienemmästä brittipuodin nettikaupasta, heillä ei ollut mitään informaatiota sivuillaan toimituksesta muihin maihin, mutta kun sähköpostilla kysyin niin lupasivat lähettää Suomeen normipostikulujen hinnalla. Langat tuli kauniisti kangaspusseihin pakattuna saatekirjeen kanssa. Loistavaa palvelua. Harmi etten kuollaksenikaan muista putiikin nimeä, mutta se löytyi Simply Crochet-lehden mainoksista.

    Etsyä käytän myös ahkerasti. Se on varmaan paras paikka ostaa ihanaa, käsinvärjättyä lankaa. Myyjät on pääasiassa Jenkeistä tai Kanadasta. Erittäin luotettava sivusto ja helppokäyttöinen. Omia suosikkeja on:
    https://www.etsy.com/dk-en/shop/DyeabolicalYarns
    https://www.etsy.com/dk-en/shop/RockAndStringYarn
    https://www.etsy.com/dk-en/shop/SMAKSuperFibers
    https://www.etsy.com/dk-en/shop/GigiBonin

    Käytän kyllä eniten edelleen ihan näitä paikallisia puljuja, kun en aina jaksa lähteä tilailemaan. Mutta on kiva olla vaihtoehtoja. Iceyarnia olen jotenkin vierastanut, en ole tutustunut lähemmin lankojen laatuun, mutta minulla itselläni on mielikuva, että ne olisivat samaa laatuluokkaa esimerkiksi Tigerista ostetun langan kanssa. Hyvä luoda ennakkoluuloja ennen kuin on edes testannut koko lankaa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos viestistäsi! Ja kiitos vinkeistä, voisin hieman tutkia noita sivuja, erityisesti kirjallisuus kiinnostaa, näkisi vähän muutakin kuin suomalaisia tuttuja juttuja. :)

      Kiinassa on kyllä erityisen taidokasta tuo söpöydellä ja värikkyydellä myynti :D näihin aina törmää juurikin ebayssa. Vielä en ole haksahtanut..! :D

      Ice Yarnsin langat oli miunkin silmään aluksi aika tökeröitä mutta kaivelin sivustolta sitten ne "parhaat palat". Suosin villaa ja erityisesti alpakkaa. Pienet prosenttimäärät akryylia annan anteeksi, etenkin jos neule tulee itselleni. Lahjaksi menevät teen yleensä luonnonkuituisista langoista, joita pidän laadukkaampina.:)

      Kunhan nämä uudet langat kerkeää puikoille asti niin kerron mielipiteeni ja uskallanko suositella muillekin!

      Poista
  2. Olen miettinyt tätä myös. kyllä houkutuksille pitää välillä antaa periksi (:

    VastaaPoista
  3. Oletpas tilannutkin hurjan määrän lankoja, mutta kun halvalla saa ;) Itse en ole uskaltanut tilata ulkomailta mitään, sen verran arka olen ja pelkään, että tuleeko ne sieltä varmasti. Mies kyllä tilailee auton osia milloin Kiinasta milloin Koreasta ja kaikki ovat tulleet perille. Kerrohan sitten miltä langat tuntuivat käytännössä, onko mukava neuloa ja millainen tuntu jää. Mukavaa loppuviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Palailen asiaan, innolla odotan että pääsen neulomaan! Tilaus oli tässä tapauksessa helppo ja olin todella yllättynyt tuosta nopeudesta.

      Mukavaa loppuviikkoa sinnekin! :)

      Poista
  4. Tässäpä onkin teille mainio aihe jutusteluun kun seuraavalla kertaa istutte lankakauppiaan sohvalla tutustumassa uusiin lankoihin liikkeessä. Mitähän mahtanee kauppias olla mieltä ? Itse yrittäjänä käytän aina ktimaisia liikkeitä.
    Elina, tämä sun blogisi on todella kiva seuraan sua mielelläni. t.maikki

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos viestistä :) hyvin sanottu, tässä on varmasti aihe joka jakaa ihmiset rajustikkin kahteen porukkaan. Toisia asia ei hetkauta ja toisilla se nostaa heti voimakkaan vasta reaktion. Luulenpa että tuo hinta puhuu puolestaan, etenkin vähätuloisilla ja opiskelijoilla, neuleita kun on kiva tehdä mutta monesti kaupasta saa esimerkiksi villatakin edullisemmin verrattuna lankojen hintaan :/ jokainen saa tietysti päättää omat valintansa. Kunhan seuraavaksi kirjoitan kotimaisista langoista, odotan innolla millaista palautetta saan :) monesti palaute jää saamatta jos asia on "kaikille ok", tästä kirjoituksesta taasen on tullut sähköpostiini aika kirjavaakin palautetta!

      Poista
  5. Ohhh, mikä ihana lankakori ja millä täytteillä!!! Mahtavaa!
    En ole tilannut ulkomailta, koska kielitaitoni on niin surkea, että pelkään mokaavani jotain tai etten ymmärrä kaikkia mutkia matkassa. Lisäksi EUn ulkopuolelta on vaarana, että tulli puuttuu peliin ja joutuu maksamaan vielä ylimääräisiä tullimaksuja(kuten kävi USAsta tilatun tyttären vanhojen puvun kanssa(tilaus USAsta ja mekko tuli kyllä Kiinasta)). Olen kuitenkin ostanut Turkin matkalta lankaa ja ollut tosi tyytyväinen. Jos sinne vielä joskus matkustan, varaan laukkuun enemmän tilaa langoille. Ihania lankoja ihan pilkka hintaan.
    Sinänsä minusta on globaalissa maailmassa ihan sama onko koti- vai ulkomaa. Posti on näköjään roisto ihan joka maassa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, eikös olekin aika huikea! Kommentistasi jää aina hyvä mieli, ihan kuin oikea kissa olisi käynyt paikalla, hihii :)

      Minä olen jo pidemmän aikaa tilaillut melko paljon netistä, en lankoja vaan lähinnä vaatteita, sisustusjuttuja, kissojen tarvikkeita yms... Monelle liikkeelle nettikauppa on elinehto ja tuloja tulee sitä kautta paljon. Liike, jossa työskentelen avaa myös nettikaupan, toivottavasti se tuo mukanaan vain positiivisia asioita :)

      Kannattaa aina itselle vieraasta paikasta tilatessa tarkistaa etukäteen toimituskulut ja palautusmahdollisuun. Myös Google auttaa ja sieltä voi etsiä kokemuksia nettikaupoista :)

      Poista
  6. Oi että itteäkin houkuttelis niin paljon tilailla lankoja ulkomailta säästömielessä mutta postikulut vaan tuntuu niin ylivoimasilta. Samalla oon kanssa niin tottunu näihin suomalaisiin lankoihin että vielä tuntuu kanssa vieraalta koko ajatus, pitänee vähän alkaa katella ja perehtyä!Tosi ihanan näköinen koko tuo kori!

    VastaaPoista
  7. Kiitos kommentista :) entäs jos ihan kokeilu mielessä tilaat pienen erän? :) mie ajattelin ainakin osan langoista sekoittaa tuttuihin ja turvallisiin lankoihin niin ei voi mennä pahasti pieleen 😄 hukun kohta lankoihin kun niitä on nyt syksyn ajan tullut hamstrattua sieltä sun täältä ääks!!

    VastaaPoista
  8. Mielellään sitä itse kukin suosisi kotimaisia lankoja, mutta ne ovat paljon kalliimpia, eivätkä todellakaan laadukkaampia. Olen ostanut juurikin Ice Yarnsilta ja toinen lankamerkki, jota suosin, on Drops. Ice Yarnsin langoissa ei ole mitään vikaa, toisaalta en ole pessyt niistä tehtyjä neuleita, joten pesenkestävyydestä en osaa sanoa (vältän villavaatteiden pesua viimeisen asti, koska siitä alkaa vaatteen alamäki). Dropsin langat ovat materiaaliltaan ihan luksusta (silkkiä, alpakkaa jne), mutta hinnat eivät kuitenkaan. Novitan langoissa usein nähty ilmiö on pätkäisyys ja epätasalaatuisuus. Kerran laskin Novita Softyn kerässä olleet solmut, kokonaista viisi (!), kun Dropsin tukkupaketissa (10 kerää) ei ollut ainoatakaan solmua. Että kyllä "kotimainen laatu" on välillä ihan kakkoslaatua...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen myös ihastunut näihin Dropsin lankoihin. Mukavia neuloa, laajat väri ja paksuus valikoimat ja hinta tosiaan sen verran sopiva että ei tarvitse hampaat irvessä ostaa :) tällä hetkellä teen Dropsin ja Novitan yhdistelmällä neuletakkia, pinnasta tulee hieno! Kotimaisissa langoissa mennään hyvin varmasti ja tasaisesti keskipaksuisilla langoilla ja esimerkiksi ihania pörrölankoja ja ns. Eyelash lankoja on vaikeampi löytää. Tämän syksyn pukeutumitrendeissä näkyy paljon pörröisiä neuleita, joita olisi kiva tehdä itse ja tälläisiin neuleisiin sopivia lankoja en ole ainakaan vielä suomalaisilta merkeiltä löytänyt, Ice yarnsilta tilasin niitä nyt parikin vaihtoehtoa. Villasukkiin vaihtoehtoja kyllä löytyy vaikka jokaisesta marketista :) Suomalaisissa langoissa arvostan eniten kestävyyttä ja eettisyyttä.

      Poista
    2. P.s. Tuo solmuisuus on todella ikävää ja kiukuttaa neuloessa!!